انتخاب زبان

در گفت وگو با مديرعامل بالاست به مناسبت روز صنعت و معدن مطرح شد

دوشنبه, 04/19/1396 - 16:31 -- mojtahed
واحد اطلاع رسانی بالاست:مديريت يک بنگاه چندوجهي علاوه بر هدايت نيروي انساني در وجه‌هاي متعدد شرکت، نيازمند دانش به روز و متصل بودن به اطلاعات بروز شده در حيطه مديريت آن است. يک شرکت چند وجهي که چند حوزه اقتصادي را پوشش مي‌دهد نه تنها با مديريت صحيح قادر است پول‌ساز باشد بلکه مي‌تواند براي طيف گسترده‌اي اشتغالزايي صورت دهد. اين مساله نيز البته به نوع تفکر مديريت بنگاه نيز بازمي‌گردد. نوع تفکر اگر توسعه‌اي باشد معادله توسعه برابر با مبارزه با بيکاري را حل مي‌کند. يکي از شرکت‌هاي چندوجهي فعال و توسعه بخش در طرح‌هاي عمراني داخل و خارج از کشور، شرکت بالاست است. اين شرکت به عنوان پيمانکار در حوزه‌هاي راه، راهسازي و شهرک سازي و محوطه‌سازي، روسازي و بهسازي خطوط و ابنيه، زيرسازي و روسازي و... فعاليت دارد. از جمله فعاليت‌هايي که مديرعامل اين شرکت به وظايف اين بنگاه‌ اقتصادي افزوده است، مديريت پروژه است.  وي با به کارگيري از کارشناسان و متخصصان در عرصه‌هاي يادشده بخش مديريت پروژه را نيز در اين شرکت تقويت کرده است. وي خود را متعهد مي‌داند که در راستاي رضايت کارفرمايان و مشتريان شرکت، سيستم مديريت کيفيت را مطابق استانداردهاي بين‌المللي در اين شرکت پايه‌گذاري کند. مهندس سيروس جعفري شرکت بالاست را محدود به توليد بالاست موردنياز خطوط ريلي راه‌آهن نمي‌داند و در تلاش است که توانمندي‌هاي ديگر شرکت بالاست را نيز قدرت بخشد. در اين زمينه اقداماتي صورت داده است که در ادامه گفت‌وگو مي‌خوانيد. جناب مهندس لطفا درباره مدل به کار گرفته شده در توسعه اقتصادي بالاست توضيحاتي را بفرماييد. تاکنون مدل‌هاي مختلفي در شرکت طرح‌ريزي و اجرا کرده‌ايم اما در دوره جديدي که در بالاست شروع شده است برنامه‌ها در سه بخش کوتا‌ه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت مدنظر قرار گرفته‌اند. مطابق برنامه‌ريزي‌هاي اوليه، برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت پايه‌اي براي برنامه‌هاي بلندمدت هستند. البته اين بدان معناست که برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت در اصل مورد توجه بيشتري براي دستيابي به برنامه‌هاي بلندمدت قرار دارند. از اين رو ممکن است دائم در حال اصلاح و تسطيح باشند. اين روش آزادي عمل ، وفق دادن با شرايط روز و به روز بودن عمليات اجرايي ما را بيشتر مي‌کند. اين امر سبب مي‌شود که عنصر خلاقيت و ابتکار عمل و توجه کردن به پيشنهادات در مجموعه همکاران که اغلب جوان هستند، در طول مسير هم قطار برنامه‌هاي اجرايي بالاست باشد. اين ديدگاه سبب مي‌شود که برنامه‌ها نه تنها همواره با مسائل روز مطابقت داشته باشند بلکه در بحث برنامه‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت به پروژه‌هاي جديد ورود داشته سطح راندمان کار افزايش يابد و در پي آن گردش مالي شرکت نيز تقويت شود. معمولا شرکت‌هاي زيرساخت و عمراني در کشور با مشکل منابع مالي روبه‌رو هستند، اين امر را چگونه در بالاست مرتفع کرديد؟ متاسفانه اين مساله همه شرکت‌هايي که در حوزه عمران و زيرساخت فعاليت دارند را گريبانگير خود کرده است. به دنبال روشي که دولت براي پرداخت مبالغ بدهي به پروژه‌ها در پيش گرفته است که به طور واضح مي‌توان به اسناد خزانه اشاره کرد؛ شرکت‌هاي نظير و مشابه ما؛ براي نقد کردن مبالغ و تامين مالي پروژه‌ها با کسر رقم بالايي در بازار متضرر مي‌شوند. از اين رو ديده مي‌شود که يک فضاي واسطه‌اي ميان پيمانکاران و دولت به عنوان کارفرما ايجاد مي‌شود که خود ماجرا و داستان خاص خود را دارد. اگرچه ما به برنامه‌ها و مقاصد اقتصادي در بالاست با وجود مشکلات مالي و تحريم‌ها در سال‌هاي اخير دست يافته‌ايم و حتي مازاد بر آن نيز شاهد رشد بوده‌ايم. پيشنهاد من براي جلوگيري از ماهي گرفتن برخي افراد از آب گل‌آلود که با نرخ‌هاي عجيب ما را متحمل ديکانت‌هاي سنگين مي‌کنند، اين است که حالا پس از مدت اين روش را تمرين کرده‌ايم، به حذف آن اقدام شود. اين افراد مردم عادي نيستند و به دنبال سودهاي چند برابري هستند. بهتر است سود به طريق ديگري ميان افراد توزيع شود. بدين صورت که با قرار گرفتن اوراق با سود کمتر در اختيار مردم؛ پول واقعي به شرکت‌هاي پيماني داده شود. از اين طريق پروژه‌ها بهتر و با سرعت بالاتري در کشور پيش خواهند رفت. با بالا رفتن سرعت تزريق پول به پروژه‌ها بازگشت سرمايه‌ها نيز سرعت مي‌گيرد و خواب سرمايه از اين راه جبران مي‌شود. با اتمام پروژه‌هاي قديمي، پروژه‌هاي جديد در دست اقدام قرار مي‌گيرند و اين همان گسترش توسعه اقتصادي در کشور خواهد بود. شرکت بالاست در حال حاضر بر چه نوع پروژه‌هايي متمرکز است و در زمينه تقويت تکنولوژي در شرکت چه اقداماتي صورت داده‌ايد؟ در حال حاضر سعي بر آن است که در بحث جاده‌اي اتوبان و ساختماني و ابنيه فعاليت شرکت را توسعه بخشيم. در بخش معدن نيز سعي داشته‌ايم که خود را به روز کنيم و به‌رغم تمامي مشکلات بيان شده در حوزه مالي، در بخش معدن وقت مناسب صرف کرديم و معادني را که ظرف چند سال گذشته نيمه فعال شده بودند را بازسازي و احيا کرديم که با آغاز بهره‌برداري از اين معادن به طور مجدد شاهد رشد توليد بالاست و ساير فرآورده‌هاي معدني خواهيم بود. از ديگر برنامه‌هاي توسعه‌اي متمرکز شده در بالاست بحث تجهيز و تقويت بيشتر ناوگان حمل و نقل ريلي شرکت است. در بحث تکنولوژي و به روز‌رساني آن در بالاست، مي‌توان به مذاکراتي پيرو برگزاري نمايشگاه حمل و نقل در ماه گذشته به انجام رسيد اشاره داشت که طي آن در اجرا و کاربرد «اسلب ترک» در صنعت ريلي و سفارش واگن‌هاي بروز و خريد و تامين مالي آن گفت‌وگوهايي داشتيم که در صورت اخذ نتايج مطلوب اطلاعات آن به بازار سرمايه نيز منعکس خواهد شد. لطفا درباره روش به کار گرفته در مذاکراتي که تاکنون انجام داده‌ايد توضيحاتي بفرماييد؟ به ويژه در خصوص توسعه برند بالاست چه امتيازاتي را پس از ثبت آن در کلينيک برند سوئيس کسب کرده‌ايد؟ ما برند بالاست را نزد کلينيک برند سوئيس ثبت کرده‌ايم و يکي از دلايل آن هدف‌گذاري‌هايي بوده که در استراتژي بلندمدت مدنظر قرار داده‌ايم. طي اين برنامه شرکت در مناقصه‌هاي بين‌المللي شرکت مي‌کند و افراد با اعتماد بيشتري به سمت کسب و کار ما سوق مي‌يابند. امسال نيز دريافت ISO10668 را در برنامه خود داريم که پس از دريافت آن به بحث ارزش‌گذاري برند بالاست ورود خواهيم کرد. اين يک کار ملي به شمار مي‌رود چرا که با ارزش‌‌گذاري برند بالاست که يک شرکت فعال در عرصه ملي به شمار مي‌رود، ارزش برند ملي نيز ارتقا مي‌يابد و جايگاه کشور ما در ميان ساير کشورها متفاوت ديده خواهد شد. اين اقدام فقط يک امتياز براي بنگاه بالاست نيست و در حقيقت يک حرکت ملي تلقي مي‌شود. مهمترين پروژه‌هاي بالاست را مطرح بفرماييد و با ذکر اولويت اصلي پروژه‌ها در مديريت شما بفرماييد که بالاست چه ميزان قرارداد در دست اجرا دارد؟ از پروژه‌هايي که در اولويت بالاست قرار دارد، پروژه راه‌آهن تهران – کرج است و پس از آن پروژه خط راه‌آهن ميانه – تبريز است. در پروژه تهران – کرج به شدت روي ابعاد معماري پروژه‌ که بسيار مورد تاکيد وزير راه و مديرعامل راه‌آ‌هن بود، برنامه‌ريزي کرديم که از به کارگيري معماري اصيل ايراني غافل نباشيم. اين پروژه تا پايان تيرماه به بهره‌برداري مي‌رسد و تنها مراحل تکميل آن و برچيدن کارگاه به مرور انجام مي‌شوند. از ديگر پروژه‌هاي با اهميت براي وزارت راه پروژه خواف – هرات است که ما توانستيم در زمان مناسب و به طور مطلوب مرحله نخست آن را به بهره‌برداري برسانيم. اکنون اين پروژه از مرز ايران تا هرات در دستور کار ما جاي دارد. همچنين اتوبان کمربندي ايلخچي در آذربايجان را در حال پيشرفت داريم که البته اين پروژه مشکلات خاص خود را دارد اما آن را تعطيل نکرديم. منتظر هستيم با تامين مالي مناسب از سوي کارفرما که اداره کل راه آذربايجان است در آينده‌اي نزديک گره‌گشا باشد. با اين تفاسير مجموع کل قراردادهاي بالاست معادل 710 ميليارد تومان است.